tag:blogger.com,1999:blog-82834588120953699442024-03-05T19:59:03.189+01:00Joe CillenLogboek van abjcUnknownnoreply@blogger.comBlogger37125tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-14466001538469031212020-08-23T17:10:00.000+01:002020-08-23T17:10:33.117+01:00De kade, <div>Het Havenbedrijf heeft de kade opgeknapt nadat een deel was ingestort. Het heeft een tijd geduurt maar het dient gezegd het ziet er fantastisch uit. Mag ook wel als je voor elke 10 meter restauratie een miljoen euro hebt gedokt. Maar goed, een groot luxueus yacht bouwen kost 1 miljoen per meter.</div><div>Met verbazing vernam ik vervolgens de plannen van de dienst stadsontwikkeliing die de kade wil gaan vergroenen. Daarvoor ze brengen ze 3 opties in beeld A B of C en allerlei mogelijke combinaties daarvan. Eilandbewoners (lees boordlingen) mogen over deze kapitaal vernietiging stemmen.</div><div>Uiteraard ben ik voor een adequate groenvoorziening in de stad en steden. Tegen ontbossing van wouden en vervuiling waar dan ook in deze wereld, die we tenslotte met z'n allen bevolken. Allemaal zitten we in dezelfde schuit. Is het dan op z'n zachts gezegd niet merkwaardig dat de dienst stadsontwikkeling nu alleen oog lijkt te hebben voor 500 meter kade. Dat m'n dat stuk wil vergroenen en de andere 2000 meter kade op het eiland laat verloederen. Blijkbaar heeft m'n alleen oog voor 'n deel van het geheel. Enkelen hebben geroepen groen, groen, groen, en het gezond verstand gaat overstag. Een gezonde bomenrij en hier en daar een bloemschaal lijkt mij tegemoet te komen aan ieders wensen. De funktionele bestrating van de kade en de te ervaren ruimte blijven zo intact. Wat zou het mooi worden als al de kades op deze manier aangepakt zouden worden. Aan de Prins Hendrikkade zou men tussen de Sleephellingstraat en de Koninginnebrug de taludvormige kade ongedaan kunnen maken en een rechte kademuur daar, zou dan ook weer die funktionele ruimte bieden waar een wandelpad tot z'n recht kan komen en horeca terrassen gesitueerd kunnen worden. Een verzorgde bomenrij en wat bloemschalen doen de rest. Toen tien jaar geleden het Noordereiland nog bedacht werd als de plek waar creatieve bedrijvigheid zou moeten plaatsvinden en ik via de ondernemers vereniging en de financiering van Woonstad Rotterdam, 4 archtectuurpanoramas ontwierp die met de nodige tamtam werden geinstalleerd en overgedragen aan de Deelgemeente Feynoord kon ik niet bevroeden dat m'n deze mooie lessenaars liet verkommeren. Deze panorama's verdienen het weer om opgeknapt te worden om zoals weleer culuurtoeristen en architectuurliefhebbers te trekken. Bezoekers die de verbeelding, rust en ruimte op onze schuit waarderen. Net zoals wij het zelf graag hebben. Een oase in de stad. Een schip voor anker in het antropoceen Een voorbeeld van stadsplanologische verademing. </div><div><br /></div><div><br /></div>joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-49942253609357449232018-08-08T15:32:00.000+01:002018-08-08T15:32:17.958+01:00parkeertoeristen<b>''Noordereiland is parkeertoeristen meer dan zat''</b> kopt een artikel van Nadia Berkelder vorige week in het AD.<br />
Met enige verbizing neem ik kennis van dat stuk. Zeker als ik lees dat de wijkraad in een brief waarin de grieven kenbaar gemaakt werden aan het dagelijks gemeentebestuur tot niets leidt.<br />
<br />
Enige tijd geleden werd er een wijkreferendum gehouden over al dan niet betaald parkeren op het Noordereiland met als resultaat dat de meerderheid voor vrij parkeren stemde.<br />
Natuurlijk is dat niet verwonderlijk daar degenen die belang hadden om voor vrij parkeren te stemmen dat massaal deden. Om nog maar te zwijgen over de lobby die Ooms en Hulstkamp ongetwijfeld ondernamen.<br />
Een groot deel van Noordereiland bewoners (ook autobezitters) stemden voor betaald parkeren en een nog groter deel heeft al schouderophalend niet gestemd. Murw zijnde van al de, door de overheid gedane en loze beloften.<br />
Het tart ook alle logica als op het Noordereiland parkeren gratis is en in de Rosestraat van achter tot voor betaald moet worden. Is daar een bevolkingsonderzoek over, wel, dan niet betaald parkeren geweest ?<br />
Neen, het is willekeurig beleid waarbij belangen van individuen voorgaan.<br />
Intussen staat het ''wandelpad'' waarvoor ook buurtbestuurder Pim Jansse ijverig heft gewerkt al tijden vol met auto's, staan er busjes en vrachtwagens op de kade en vinden er onduidelijke transacties plaats tussen ongure figuren.<br />
Met achterlaten van blikjes, MC Donald verpakkingen , lachgas patronen, lege wietzakjes en aluminiumfolie vertrekken ze met gillende banden, boze en intimiderende blikken werpend op bewoners die getuigen zijn van dit gedrag.<br />
Hoe gek moet het worden? En….dan wil ik het niet eens over de milieubelastende aspecten en fijnstof hebben.<br />
<br />
''Kunst als openbare ruimte'' is het utopisch stokpaardje waar ik me aan vastklamp. Wat ik zie is chaos en bestuurljk onvermogen. Ik grijp het artikel in het AD aan om te reageren , maar parkeertoerisme is natuurlijk niet het enige ongemak waarmee de oplettende burger genoegen lijkt te moeten nemen. Over die ongemakken, over ruimte en over kunst meer in een vervolg van dit blog.joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-53561077979095478682017-12-17T23:39:00.001+01:002017-12-17T23:39:56.877+01:00Een Gelukkig NieuwjaarWe naderen de donkerste dag in het jaar en toch is het de tijd dat we mekaar vrede en geluk willen toewensen. <br />
Het is in deze contreien, de periode van het jaar waar de natuur zich terug trekt. <br />
Kairos!<br />
Mensen overdenken waar ze mee bezig zijn of waren. Wat betekende het jaar voor het leven aan boord M/S Noordereiland. Wat valt er af te lezen in het schroefwater? <br />
Er kan opgemerkt worden dat er geen schroefwater bestaat bij een voor anker liggend schip. <br />
Dat de herinnering aan het schroefwater voorafgaand aan het ten anker gaan geen beeld meer oproept. <br />
Of dat verbeelding in welke vorm dan ook onzinnig is. <br />
De vredige Kerstgedachte en het idee om iemand een gelukkig Nieuwjaar te wensen zijn dan conform deze laatste stelling totaal overbodig.<br />
Graag haal ik een gezegde van Panamarenco aan; 'Je ziet het of Je ziet het niet 'en bijgevolg overlaad ik alle boordlingen met beste wensen.<br />
Op het Noordereiland vonden er in 2017 een paar ingrepen plaats in de openbare ruimte. <br />
De ontluchtingskokers van ruim 2 verdwenen onaangekondigt en het Burgemeester Hofmannplein veranderde in een mooi park. <br />
Een dekdeel van de Maaskade zakte in en het is daar nog steeds wachten op vernieuwing. <br />
De stoepen zowel aan de eerder genoemde Maaskade als aan de Prins Hendrikkade werden overladen met straatmeubilair. Fietsen brommers bankjes en barbequesetjes sieren het geheel. <br />
Op het wandelpad langs het water staan auto's geparkeerd. <br />
De fraaie informative borden waarop de architectuur aan de wal viel te lezen, zijn door werkzaamheden aan de kade stukgegaan en niet hersteld.<br />
Zo valt de estetische beleving van een schoon schip met 'uitzicht' deels in het water. <br />
Een brief die we recentelijk mochten ontvangen van de gemeente, inhoudend dat het vrij parkeren op het Noordereiland blijvend is betekend dat we nog meer blik op de kades kunnen verwachten. <br />
Welk klimaat ? Wat fijn stof ? Welke overlast ? Hoezo inconsequent parkeerbeleid ? <br />
Een andere gemeentelijke brief spoorde de bewoners aan om mee te doen met de verkiezingen en ook om mensen voor te dragen die de buurt moeten gaan besturen. <br />
Onder de noemer der democratie en participatie hadden we deelgemeenten, gebiedscommissies, en krijgen nu de buurtautoriteit.<br />
Nog een schrijven vertelde ons dat we vooral moeten oppassen voor mogelijke insluipers en mensen die van deur tot deur gaand ons met zoete praatjes komen oplichten. <br />
Samen met de hoofdcommissaris van politie probeert Joost Eerdmans ons te behoeden voor dat onheil.<br />
Ooit maakte Joost via het internet kenbaar dat zijn ogen werden geopend door het concept M/S Noordereiland en hoe je cohesie en harmonie in een wijk kan bewerkstelligen . Als ik hem dan vanochtend tijdens het programma Buitenhof hoor bekvechten met de voorman van Denk, dan denk ik; ik dacht het niet. <br />
Lokaal, Globaal, de nieuwe coalitie in Oostenrijk, de Brexiteers, Baudet, Wilders, Trump als ik het verhaal van Joke Hermsen over Ernst Bloch en Hannah Arendt diezelfde ochtend niet op Nederland 2 had gezien was het vandaag misschien wel een troostloze regenachtige zondag geworden.joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-31831598953698315282016-09-27T14:05:00.003+01:002016-09-27T14:17:43.173+01:00Vrij ademen.<br />
Met opluchting bemerkte ik dat het brugponton bij de van der Takstraat weer vrij toegankelijk was en dat enkele mensen op de daar aanwezige bankjes zaten. Openbare ruimte en voor iedereen te genieten dat is de bedoeling. Het blijft me een raadsel dat zo'n plek te grabbel wordt gegooid aan initiatieven die een commercieel oogmerk hebbben. Het mom cutureel culinair stadsgebeuren is blijkbaar volddoende voor bestuurders om deze idioterie toe te staan. Niet alleen het oneigelijk inpalmen van openbare ruimte maar ook concurentie vervalsing zijn hier aan de orde. Een restaurant dat draait met vrijwilligers op een (historische) plek die gratis ter beschikking is gesteld. Met de haren ten berge gerezen en de neus vol vislucht heb ik gekeken naar het reklamebord van A la Plancha dat door de cultuurbarbaren aan het kunstwerk (symbool voor het verzet op de brug tegen de Duitsers tijdens de 2 e wereldoorlog) bij het ponton is bevestigd. Opluchting dat ook dat bord nu verdwenen is en de mobile weer is wat ie is.<br />
<br />
In de wandelgangen vernam ik dat ik boos zou zijn op diegenen die zich als Buurt Bestuurt voordoen een en ander omdat ik niet gekend werd mbt het verwijderen van de ontluchtingskokers van Ruim 2. op het Burgemeester Hofmannplein.<br />
In m'n vorige blog deed ik de opmerking dat het onfatsoenlijk was dat ik niet geconsulteerd of verwittigd werd over de gang van zaken en de herinrichting van het Burgemeester Hofmannplein.<br />
Boosheid is geen deugd en me ondeuglijke dingen toe te kennen door ondeuglijke bestuurders vind ik erg ondeuglijk. Gaat het hier over deugnieten die fatsoen ontberen of misschien over onwetenden die omgangsvormen niet zo belankrijk vinden. Het lijkt mij onontbeerlijk voor de cohesie van een wijk. Het argument dat steevast wordt gehanteerd wanneer men het over gebrekkige communicatie heeft is; iedereen had daar en daar kennis kunnen nemen en invloed kunnen hebben op genomen besluiten getuigd niet van enig begrip over het waarom van communicatie.<br />
<br />
Krijgen we met deze betogingen de omgehakte monumentale moerbeiboom terug die ooit op het plein stond? Ik mag het hopen al betwijfel ik dat. Zal men daarover in conclaaf gaan met mij of anderen - of is ook die hoop illuster?<br />
We zullen het zien en ik hoop jullie erover te berichten.<br />
joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-66452536786667864782016-09-16T13:30:00.001+01:002016-09-16T13:39:55.713+01:0010 September 2016 was een heuglijke dag, niet alleen werd het logboek MS Noordereiland - <i>verslag</i> <i>van een onmogelijke reis van Paal naar Pala - van Ergens naar Nergens</i> gepresenteerd aan boord van het luxueuze rivierschip Smaragd 2 maar ook de Scheepsopera werd opgevoerd tijdens een tocht rond het Noordereiland. De reis ging verder de rivier op naar de Eemshaven toe. Het was uitzonderlijk mooi weer en de mensen die zichzelf hadden uitgenodigd om deze tocht mee te maken genoten van de dag en de vaart. Het gezelschap bestond uit mensen uit Paal, Noordereilanders en Rotterdammers. De pers was aanwezig Anton en Ryan van Cineac TV en Rein Wolters van Ons Rotterdam - men sprak van een cultureel hoogstandje. De Palenaren die redelijk ver hadden gereisd verbleven een nacht in het Novotel Brainpark en kwamen de volgende ochtend naar mijn woonatelier op de Maaskade waarvandaan ik ze na de koffie een rondleiding aan dek van het Motorschip zou geven. Er valt veel te zeggen over het Noordereiland, en het zicht over de rivier blijft fenomenaal. Het is de enige plek in de stad waar men vanaf de kades al de architectonische hoogstandjes kan aanschouwen die Rotterdam aanzien geven. Het virtuele concept motorschip met her en der wat reele beelden die daar toespeling op maken tilt een en ander naar een plezierige hoogte en mijn gezelschap Palenaren genoten van de dekwandeling. Jammer is het dan dat ikzelf moet opmerken dat de openbare ruimte zo slordig is ingericht. Het is een wederkerend klagen dat ik hier doe maar aan de hand van die wederkerigheid valt ook te zien dat rede van de klachten niet opgemerkt word door partijen die hiervoor verantwoordelijkheid menen te dragen. Het schipperspad/wandelpad staat vol auto's en de reparatie van de Maaskade ter hoogte van Café Willemmsbrug laat op zich wachten (zou dat ook het geval geweest zijn met de Parkkade?) Op de stoep is het mogelijkerwijze nog slechter gesteld - kris kras fietsen wel of niet vastgemaakt aan diagonal op die stoep geplaatste beugels. Rampen op de stoep die de indertijd, maar inmiddels al jaren overladen invaliden toegang tot hun huis mogelijk moesten maken blijven er staan, sommigen zijn voorzien van een hekwerk waar bijgevolg weer fietsen aan vast gemaakt kunnen worden. Het is absurd, en levende invaliden wordt de doortocht via de stoep haast onmogelijk gemaakt. Over het Burgemeester Hoffman plein lopend verneem ik van een bewoner aldaar dat de plek waar de ontluchtingskokers van ruim 2 zich bevinden op de schop gaat er komt gras en er worden bloemperken aangebracht. De ventilatie buizen gaan dus weg, maar blijkbaar is het fatsoen niet aanwezig om me daar persoonlijk over te informeren. De buurt bestuurt .....wat ....en op welke manier ? Als ik op weg naar de scheepshoorn met m'n Palenaren door de steeg achter de Aldi loop waar zich de machinekamer van het Motorschip bevind en waar men op de deuren de geschiedenis van het Noordereiland lezen kan valt te constateren hoe weinig aandacht er is voor het schoonhouden van de steeg. Blijkbaar is aandacht iets wat zogenaamde bestuurders ontgaat of het nu bloemperken stoepen of kades betreft. De muurschilderingen die ik tien jaar geleden restaureerde zijn ook weer aan opfrisbeurt toe. Als dat samen zou kunnen gaan met de herplaatsing van Ben Admiraal's kunstwerk <i>een roos is een roos is een roos </i>zou dat mooi zijn.<br />
Laten we indachtig zijn dat het Noordereiland een schat aan verhalen herbergt en er talrijke verwijzingen zijn naar die schat zodat niet alleen Palenaren maar ook de talrijke toeristen die het Noordereiland aan doen met de Lonely Planet gids in de hand kunnen genieten van ons verhaal. Moeten we wel wakker worden, poep opruimen, bloemperken (ik doe dat voor mijn deur)onderhouden en dies meer. Al trof ik niemand van de club / buurt bestuurt aan boord van Smaragd 2, blijven het stuurlui aan wal of toeven ze in Montmartre. Hoop doet leven en we houden het in de gaten. joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-30429059205911507032015-01-03T13:59:00.000+01:002015-01-03T13:59:29.412+01:002015<br />
<br />
Het jaar is van start gegaan en we wensen iedereen een voorspoedige vaart. <br />
Vanaf MS Noordereiland was er weer "het mooie vuurwerk spektakel te aanschouwen dat plaats vond op de Erasmusbrug. Het reguleren van het autoverkeer aan boord was een verstandige zet. Minder verstandig is het nog steeds toestaan van het afsteken van allerlei vuurwerk door particulieren. De burgemeester van Alkmaar deed een oproep via het landelijke nieuwsjournaal om daar nu eindelijk eens mee te stoppen en kreeg bijval van een dozijn dokters en chirurgen die de onzin van dat uit de hand gelopen vuurwerkgebruik daadwerkelijk onder ogen krijgen. Gezien de uitlatingen van Opstelten en Aboutaleb zijn politici mogelijk pas te bewegen tot een algeheel verbod als de door hen bevroede electorale stemming omslaat of hun kleinkind een oog moet missen.<br />
Op het Burgemeester Hoffmanplein zag ik gisteren trouwens een hele brigade van Groen Links schoonmaak houden en vuurwerk restanten opruimen. Blijkbaar hebben de reguliere diensten die dat eigenlijk horen te doen het op een akkoordje gegooid met die club. Voorwaar interessant.<br />
De loopplank van het motorschip (De Hef) is eind 2014 verdwenen en ligt nu ergens bij de Merwede haven samen met wat figuren van dit Stadsinitiatief te bedenken op welke manier zij op een commerciele manier weer verheffend kan zijn voor Rotterdam. Palend aan het brugtalud is intussen een stadsvilla gerealiseerd en de tweede volgt, dit ondanks het bestemmingsplan en talrijke bezwaarschriften van wijkbewoners, ze werden door de verantwoordelijke wethouder achteloos weggewuifd. Ooit leek het erop dat georganiseerde bewoners nog wat in hun wijk te vertellen hadden en dat de wil om te luisteren aanwezig was, maar het is steeds duidelijker dat democratie en fatsoenlijke inspraak holle frasen zijn geworden. Incidenteel en zonder dialoog is er nog wel 'n lawaaipapegaai die de buurt wil besturen maar met harmonie aan dek heeft het weinig van doen.<br />
Vrij spel dus voor regenten, politici, bureaucraten en lobbyisten.<br />
Nog wel. <br />
Maar realistisch en Blochiaans blijven we het onmogelijke bedenken.<br />
<br />
Over de grens in het nieuws;Thomas Pikkety die de medaille Legion d' Honneur van de Franse regering weigert te ontvangen.<br />
<br />
Il a des couilles !!!joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-9501100275265091872014-09-03T14:47:00.002+01:002014-09-03T15:06:23.360+01:00De wereldhavendagen komen er aan en laten we even een shipscheck doen. Geen overbodige luxe op de grootste schuit ter wereld. Een schuit die ondanks de hoeveelheid kapiteins steeds verder uit koers lijkt te lopen. <br />
<br />
Na de ophef over de Hef heeft de lobby ""Hef Experience"" bakzeil gehaald. De tegenactie van "de Buurt Bestuurt" deed de gemeenteraad besluiten om het stads initiatief ""The Reef ""te honoreren en een zak poen te geven. De incrowd van Waikiki wordt gratis ingevlogen !!!<br />
De vraag blijft natuurlijk wie de opknapbeurt van de deplorabele staat van de spoorbrug gaat betalen. <br />
<br />
Aan de andere kant lijkt het erop dat de gemeente genoeg geld heeft om het Jan Eleveld op de schoffel te nemen en het herbestraten van de Oeverstraat en de Thorbeckestraat. <br />
Vreemd!!??<br />
<br />
De Naald van Stieltjes kreeg ook een opknapbeurt of moeten we spreken van een afknapbeurt. Nu is te zien waarom destijds door de bewonersorganisatie (20 j geleden ) gekozen werd om de Naald een egale coating te geven. <br />
<br />
Dezelfde bewonersorganisatie (BOF) besloot enige jaren daarvoor, dat de plek bij de Van der Takstraat waar de oude Maasbrug naar de overkant boog, publieke ruimte zou blijven en men indachtig kon zijn hoe de Mariniers hier de Duitse troepen drie dagen ophielden.<br />
Vloeken in de kerk is er onschuldig bij als je daar nu de borden van "'A La Plancha"" ziet.<br />
Waarom het bruggehoofd eigenlijk niet "An die Planke" genoemd.<br />
Ik mis er ook nog een bord; consumptie verplicht.<br />
<br />
Cultuur Brigade - Hef Experience - Montmartre aan de Maas - De Buurt Bestuurt, met een fatsoenlijk en democratische besluitvorming over de openbare ruimte, publiekelijk welzijn en harmonie hebben die clubjes weinig vandoen.<br />
<br />
Wie bekommert zich om het opheffen van Lijn 32. Wie roept een halt toe aan de fietsnietjes en de onbegaanbare stoep. Wie haalt die oneigelijke bestrating nu eens weg ter hoogte van Café Willemsbrug en vervangt die stenen daar in stijl. Wie haalt die auto's eindelijk eens weg van het wandelpad.<br />
<br />
Globaal gezien onbelangrijk zou je zeggen maar ""het eigen dek brikken doet een matroos genoegzaam terugblikken"" is een zelfverzonnen spreuk waarin ik heilig geloof.<br />
<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-65684964768180677292014-07-02T13:43:00.000+01:002014-07-02T13:43:25.069+01:00dichtbijOp 2 juli lees ik in de wijkkrant onder de rubriek "beste reacties" iets over De Hef . De schrijver die zich ZZ top noemt heeft volslagen gelijk en vraagt zich af wanneer m'n eindelijk iets kan laten zijn wat het eigenlijk is. De Hef is een monument en laat dat zo. Voor de kermis kan je naar het Lloydplein en daar vlakbij kan je de Euromast in.<br />
Intussen onstaat er aardig wat deining hier aan boord door voor en tegenstanders van het stadsinitiatief "De Hef Experience". De gemeentelijke acties of die nu stadsinitatief - groeibriljanten <br />
of opzoomeren genoemd worden het is verdeel en heers politiek. Geef het gepeupel wat kruimels, de slimmerds een vette hap en "de hond bijt z'n meester niet" is de politieke consolidatie.<br />
Democratie; een inhoudsloos woord als de bereidheid om herijking niet aanwezig is. Vergeving voor degenen die niet weten wat ze doen een eerste begin en dan ..... goede vaart !<br />
joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-26933979855663791612014-06-20T13:19:00.001+01:002014-06-20T13:19:38.394+01:002014De staart van de winter en het voorjaar gingen voorbij en hier aan boord viel alleen oud nieuws te melden. Liever doe je dat niet tot vevelends toe. Maar toch, nu en dan is bricken voor elk dek nodig. Het wordt dan weer duidelijk uit welk hout het is gesneden. <br />
In de weekbladen veneem je zo nu en dan wat over het Noordereiland, het gaat dan meestal over belangen die verschillende groepen of individuen op de bewoners/ opvarenden moeten loslaten.<br />
Zoals De Hef Experience - De Naald van Stieljes - Ons (wiens) park - Montmartre aan de Maas - De Buurt Bestuurt - A La Plancha of Wat Anders.<br />
In de laatste rij van Wat Anders zou je het project Motorschip Noordereiland kunnen plaatsen.<br />
Een project dat het af kan zonder beslag te leggen op de openbare ruimte en publieke gelden en toch tot de verbeelding kan spreken zelfs over de landgrenzen heen.<br />
Een project dat beroep doet op het gemeenschappelijk nut en het genoegen dat dat eventueel kan opbrengen. Een basaal onderschrijven van het gemeenschappelijk belang zoals ruimtelijke ordening en veiligheid. En uiteindelijk het begrip dat we met z'n allen in dezelfde schuit zitten.<br />
Het mag tot dusver niet glorieren niet lokaal niet globaal.<br />
Maar waar leven is is hoop, en ligt Pala om de hoek.joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-63417722913169012202014-01-30T14:16:00.000+01:002014-01-30T14:16:48.922+01:00We toeven reeds een maand in 2014 en het weer is kalm. Het vuurwerk is afgestoken het letsel en de miljoenenschade geregistreerd, vooruit met die oude schuit op naar het land van hoop. In China stevenen ze nu het "paard" tijdperk in. En ook daar hopen ze op geluk.<br />
Miljoenen Chinezen die zich snel verdubbelen en als geluk in brood kan worden uitgedrukt dan wacht er een hele klus daar in 't oosten.<br />
In 't westen heeft Obama het voornemen bekend gemaakt om het brood wat eerlijker te verdelen.<br />
Kapitalisme lijkt me dan wel het verkeerde paard, een gok op rood misschien, al zijn die fiches lichtelijk<br />
besmet.<br />
Enfin lokaal komt de toekomstige gebiedsmanager er wel uit zeker als ie z'n licht opsteekt in Parijs.<br />
Na een tiental jaren van moedwillig treuzelen wordt "Ons Blok" uiteindelijk afgebroken en herbouwd.<br />
Van het eerdere idee een plintplan te maken dat voorziet in ontwikkeling van creatieve economie op het eiland is men blijkbaar afgestapt. Het grappige wil dat de schijn steeds wordt gewekt dat er meegepraat kan worden over de wijk maar dat als de wind maar even draait er andere plannen uit de doos komen.<br />
Een serieus betrokken bewoners organisatie had dit niet laten gebeuren maar dit forum is al lang geleden opgeheven.<br />
Welzijn is wat wij vinden is het motto nu.<br />
En ......een roos is geen roos is geen roos.<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-88824904252835780242013-12-31T14:33:00.000+01:002013-12-31T14:33:34.217+01:00Op de valreep, tenslotte is er elke maand in 2013 een blog / boordschouw geweest en nu op de laatste dag van december zetten we er voor dit jaar een punt achter. Straks gaat er weer voor 68 miljoen aan vuurwerk de lucht in en wordt er in een veelvoud daarvan schade aangericht. Ouderen durven de straat niet op en dieren hebben superstress, dit allemaal omdat de politiek het lef niet heeft om een verbod uit te vaardigen.<br />
Bang voor de vuurwerk lobby en een electoraat van twijfelachtig gehalte. Alle zinnige argumenten tegen dit uit de hand gelopen vandalisme worden ter zijde geschoven door regerende politici. Regeren dat willen ze wel maar dan wel als palingen in een vat snot.. Lokaal is het niet anders. In de Havenloods van afgelopen woensdag was te lezen dat Rotterdam zijn doelstellingen voor 2013 niet zou halen. Een van die doelen was meer groen in de stad brengen. Plaatselijk hier op het eiland heeft de wijkregisseur er alles aan gedaan om dat doel wel te bereiken. Tegen de wens van bewoners/opvarenden moesten er gaten in het voordek komen om struikjes en andere onzin te planten omdat hij dat leuk vond en wilde scoren in de stedelijke politiek.Wat er blijkbaar niet begrepen wordt door beleidsmakers is dat doelen gekoppeld dienen te zijn aan de wensen van mensen en dat die wensen het algemeen belang moeten dienen. Inhoudelijk moet daarover ook consensus op breedst mogelijke schaal betracht worden.<br />
Visie, transparantie, educatie, intellect en geduld zijn de onontbeerlijke pijlers.<br />
Ik mis het allemaal boord van MS Noordereiland.<br />
Verkeersdorpels die geplaatst werden vanwege overlast en races op de kades dienden verplaatst te worden omdat de ingetekende locatie incorrect was. Het plaatsen van bloemperken in de Sleephellingstraat waren ook zo'n voorbeeld van gebrek aan communicatie en coordinatie. Het gedogen van onooglijke geveltuintjes en particulier meubilair op de stoep is een aanfluiting voor de inrichting van de openbare ruimte. Voeg daar het stupide plaatsen van fiets hekken aan toe, en de puinhoop op het trottoir is compleet. Voor het Hulstkampgebouw ligt het vol met peuken en het looppad langs de kades wordt nog altijd gebruikt als parkeerruimte voor de bedrijvigheid aldaar. Het algemene straatbeeld aan boord is slordig. De overlast mbt honden poep is licht verbeterd maar nog steeds vormen de boomspiegels een geijkte honden shit plek.<br />
Komt het er ooit nog van om de PH Kade weer een kademuur op de oorspronkelijke plek te geven ? Stichting Montmartre aan de Maas zou haar Latijn of moet ik zeggen Frans daarin kunnen stoppen in plaats van de Naald van Stieltjes voor duizenden euro's te willen opknappen. Misschien weten ze ook niet waarom de rode verf die er nu op zit ooit is aangebracht. Er valt mogelijk een mini conferentie over te houden in Brasserie Saint Tropez bij de entrepothaven. Al met al, hoop doet leven en daar gaan we voor in 2014.joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-25830143079961006372013-11-12T14:51:00.001+01:002013-11-12T14:51:39.501+01:00Als je globaal kijkt zijn lokale perikelen en besognes te onbeduidend om er ook maar enig gewag van te maken. In "Newsweek" van de BBC wordt Jeremy Paxman op z'n nummer gezet door Russel Brand. In "Hardtalk" ook een discussieprogramma van dezelfde BBC doet Paul Massare als top ceo van de grootste energiebedrijf in de UK voorkomen dat het salaris welk hij verdient los staat van een geplande energieprijsverhoging van 10 %. Het houdt de BBC en de politiek daar bezig. Dichterbij is het discriminerend uiterlijk van de helper van Sinterklaas aan de orde. Op lokale schaal beleggen ambtenaren van het demissionaire dagelijks bestuur van Deelgemeente Feijenoord miniconferenties en instuifavonden om het democratisch gehalte van opportunistische plannen pro-forma te waarborgen.<br />
Ondanks de bezieling en koestering die ik heb voor het Noordereiland waag ik me om de dooie dood niet in die ren.<br />
Desondanks wordt ik net gebeld door Deelgemeente Charlois om me te vertellen dat er nog budget ter beschikking en voorzien is om verder te werken aan de scheepsopera.<br />
Wordt dit een verjaardagscadeau ?<br />
De sterren staan raar, en het gironummer is 555.<br />
joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-88239431249841969112013-10-27T14:23:00.001+01:002013-10-27T14:23:22.886+01:00Code oranje.<br />
Morgen wordt de ergste storm verwacht sinds 25 jaar. Via het Kanaal komt hij aan wal en dreigt vernielingen aan te richten in Wales en Engeland maar ook Nederland en het Noordereiland zullen het merken.<br />
In de Havenloods die zich steeds meer ontpopt als spreekbuis van de overheid, was weer een artikel te lezen wat buitendijkse burgers kunnen doen om zichzelf te beschermen tegen overstroming. Het is opvallend dat de verantwoordelijkheid voor bezittingen zoals huis, auto en andere eigendommen onder eigen verantwoordelijkheid vallen.<br />
Zandzakken worden nog wel gratis vertrekt.<br />
Eind 2010 richtte ik een schrijven aan de Deltacommissaris W. Kuijken van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu met de concrete vraag :<br />
Biedt de kering in de waterweg afdoende bescherming, en voor hoelang nog ?<br />
Kunnen we binnen afzienbare tijd een kering in de vorm van een muur op het Noordereiland verwachten?<br />
Uiteindelijk kreeg ik een antwoord dat de deltacommissaris voorstellen maakte om ons voor te bereiden op langere termijn ontwikkelingen en dat informatie over genomen maatregelen op de korte termijn te verkrijgen is bij Rijkswaterstaat.<br />
Echt wijzer wordt je er niet van behalve dat je verwezen wordt.<br />
En als je via Havenloods en Stadskrant bij het waterloket bent beland weten ze daar waarschijnlijk niet dat er een half dozijn borden aan boord van Motorschip Noordereiland werden geplaatst die ter tijd en stond kunnen aangeven hoe het met de waterstand is gesteld.<br />
Maar daar hebben we dan als buiten dijkers wel binnendijkse belasting voor betaald nietwaar en de zandzakken zijn gratis.<br />
<br />
<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-38478918346855436992013-09-20T13:03:00.000+01:002013-09-20T13:13:32.197+01:00De wereldhavendagen 2013 liggen weer achter ons. Het weer was best en het vuurwerk was mooi.<br />
Het dek van het motorschip was tijdens dat spektakel afgeladen met erg veel eenstemmig genietend publiek.<br />
In de media was niet veel te bemerken van het evenement. Het beeld van de Russische tsaar Peter de Grote<br />
werd beklad met roze verf en de Russen lieten het vervolgens afweten om een schip te sturen als blikvanger en bijdrage aan de havendagen.<br />
Aan boord van M.S. Noordereiland werd in en om het Hulstkamp gebouw "Expeditie Noordereiland" georganiseerd. Met plezier woonde ik de opvoering van de Scheepsopera bij. Het enthousiasme waarmee het kinderkoor, koor, muzikanten en dirigente de prelude en akte 1 opvoerde resulteerde in een staande ovatie van 'n haast volle zaal.<br />
<br />
Het is 20 september nu, en ik ontving gisteren een mail met bijlage van een stuiptrekkende dienst der deelgemeente om een miniconferentie met betrekking tot het cultuurbeleid Noordereiland bij te wonen. Blijkbaar heeft men nog genoeg geld om een gezelschap van hapjes en drankjes te voorzien in een uitspanning nabij Saint Tropez aan de Maas. Wat ik begreep is dat er potjes moeten opgemaakt worden voor groen en cultuur en kan dat niet het beste gebeuren door een hofhouding van belangeloze kasteelheren en vrouwen.<br />
Gezien de bijeenkomst mede georganiseerd wordt door Montmartre a la Meuse wordt de voertaal hoogstwaarschijnlijk frans. Als tweetalig opgevoede Belg kan ik wel frans maar Frans kent mij blijkbaar niet.<br />
Men had me dus een uitnodiging kunnen besparen.<br />
En....als ik lees hoe de lijfspreuk "Impulsis Piratis Restituta Eleuthera" in de cultuurnota Noordereiland door de Dienst Kunst en Cultuur van de Gemeente Rotterdam vertaald word, besef ik ook dat ik niets ga missen.<br />
<br />
<br />
<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-5775409935925961112013-08-05T08:58:00.001+01:002013-08-05T12:20:30.362+01:00AD<br />
Het is komkommertijd en het nieuws dat geen nieuws is maakt opgang in de media.<br />
Als de wal opsturende roergangers (lees portefeuillehouders) vervangen zijn door een paar welwillende jutters laten weer andere stuurlui van zich horen. In het AD lees je dat het zwemrondje Noordereiland, financieel in zwaar weer is beland, de organisatie schijnt zoveel geld nodig te hebben dat het zich genoodzaakt ziet om de zwemmers financieel uit te kleden.<br />
Georganiseerd zwom je een paar jaar geleden het Haringvliet over voor zeven euro vijftig en dan wachtte je een lintje en een kop soep. Als je de Rottemeren vier keer rond zwemt en op een terras een paar consumpties tot je neemt ben je nog goedkoper uit.<br />
Al die organisaties of het nu onder het mom van schoon water of deelgemeenten gaat, ze kosten poen, ze komen en gaan en laten onmin en losgemaakte boten achter.<br />
Op een bord maar ook op de Deelgemeente pagina van de Havenloods moeten we lezen dat het inpalmen van het bruggehoofd in de van der Takstraat een idee is van de "Cultuurbrigade Noordereiland" . Half Hillegersberg en Kralingen toeft er. Georganiseerd gesubsidieerd door een brigade die verder wijkvreemd is of zeker geen wijkbelangen dient.<br />
Ooms en andere plannenmakers willen bouwen en herbouwen hier aan boord. Een monumentaal pand op de hoek Maaskade - Thorbecke moet daarvoor tegen de vlakte en vlakbij het oude spoortalud heeft men ideeen om stadsvillas te bouwen.<br />
In wiens belang, is de terugkerende en geeigende vraag.<br />
Waarom moeten we nog steeds aankijken tegen "Ons Blok". Al meer dan tien jaar had er door<br />
"Woonstad "gesloopt of gerenoveerd moeten worden teneinde onze schuit wat innovatieve impulsen te geven. <br />
M.S. Noordereiland ; een schuit, een boot, een schip, een metafoor dat geen fysieke ruimte inneemd, een platform voor wezenlijke vragen.<br />
<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-6405973402052937762013-07-12T10:23:00.000+01:002013-07-12T10:23:22.496+01:00Groen - Wit met een hart erin.<br />
<br />
Vandaag hangt de vlag uit bij het Hulstkampgebouw , maar de schepelingen weten niet waarom.<br />
Is het omdat het nog steeds vrij parkeren is op de Maaskade of omdat er nu plotseling een epidemisch politietoezicht lijkt te zijn als antwoord op de door de politiek bemerkte autoracecultuur.<br />
Of wordt mogelijk de vlag gehesen vanwege het spic en span uiterlijk van ons schip. Als dat zo is zou een schouw anders kunnen leren." Poepdispensers" ten spijt.<br />
Steekt het vaandel uit als ode aan het beleid om meer groen in de wijk te creeren.? Als dit nu een stokje kon steken in de wielen van frackers en artic drilling hijs ikzelf twee vlaggen.<br />
Echter moet ik vrezen dat er wat kleinzielige ideeen in relatie tot meer wijkgroen ten grondslag liggen.<br />
Wat aandacht voor het bestaande groen zou al een hele stap voorwaards betekenen.Bijvoorbeeld; onderhoud op de nieuwe perken in de Sleephellingstraat en het constateren van de ziekte die de hemelbomen aldaar treft.<br />
Wappert de vlag om het feit dat La Plancha ons vrije plankier heeft ingenomen en nu zelfs octopus serveert.? Volgens de aankondigingen in de voor de deelgemeente gereserveerde ruimte in de havenloods is het een initiatief van de Noordereiland cultuurbrigade.<br />
A raison de ?????<br />
Quel farce.<br />
<br />
Het dagelijks bestuur is opgestapt, dat is het natuurlijk. Daarom zwaait het banier.<br />
Hopelijk nemen ze de sleur en hun ambtenaren mee. En de wachtgelden nemen we op de koop toe.<br />
Althans zo denk ik erover.<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-70532588206878662162013-06-13T15:03:00.000+01:002013-06-13T15:03:05.518+01:00Races en perken<br />
<br />
Het lijkt erop dat onze schuit wordt aangezien als lanceerbasis, niet voor vliegtuigen zoals op een vliegdekschip maar voor auto's.<br />
Daarover was eergisteren te lezen in een artikel van het AD.<br />
Audi's en Maserati's scheuren s' nachts over het dek en het is wachten op dodelijke ongelukken.<br />
Het feit alleen al, dat het auto's in de duurste prijsklasse behelst geeft al te denken , zeer zeker als je de tronies van de inzittenden hebt mogen aanschouwen.<br />
Het is trouwens overdag ook al raak, en hier en daar doet zelfs de RET bus er lekker aan mee.<br />
De politieke partij "Leefbaar Rotterdam " heeft het plan opgevat om hiertegen maatregelen te nemen.<br />
<br />
Heel wat vriendelijker is de hardlooproute die over het motorschip is uitgezet. 'n Mooi initiatief op een prachtparcours al zou het gebaat zijn met het opruimen van een paar obstakels op de stoep.<br />
Liever nog zou het wandelpad gebruikt kunnen worden waarbij over heel de lengte van de waterkant gelopen kon worden, met aan de Prins Hendrikkade een houten steigerdeel boven het kadetalud.<br />
<br />
De perken die naar veel vijven en zessen en een paar jaar door de Deelgemeente aangelegd werden om de nieuwe bewoners van de Sleephellingstraat ter wille te zijn schreeuwen het uit.<br />
Wied me, wied me.<br />
En ...<br />
Geef me te drinken roepen de reeds voor de helft gesneuvelde planten.<br />
De hoop in een zelfregulerende lokale beweging is natuurlijk de reinste idioterie. Of ben ik zelf de idioot die het stukje voor mijn toko op orde probeer te houden.<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-54823549785344234692013-05-24T13:29:00.000+01:002013-05-24T13:29:58.765+01:00Mei<br />
<br />
In een van deur tot deur door de deelgemeente verspreide folder en in de "Havenloods" vernamen de opvarenden dat de locatie waar honden hun behoefte mogen doen verplaatst was. Op een plattegrond stond precies aangegeven waar dat in de toekomst zou kunnen, en dat er dispensers met plastic zakjes waren aangebracht om een en ander nog makkelijker te maken. Streng toezicht zou er komen op naleving van een schoon schip.<br />
Waar eerst de PH kade ten prooi viel aan vervuiling is nu ook de Maaskade aan de beurt.<br />
Het moet gezegd dat de PH kade iets appetijtelijker is geworden maar elke boomspiegel en er omheen<br />
is nog ruim voorzien van garnituur, et avec une odeur incroyable'.<br />
Ja zo zegt men dat in Montmartre aan de Maas. Althans door degenen die minder trots zijn op hun stad !!!<br />
Het heeft er alle schijn van dat de openbare ruimte ontnomen wordt aan mensen die oog hebben voor die ruimte. Enen gevleugelde uitspraak van Panamarenko blijft ; "Je ziet het of je ziet het niet" en zelf voeg ik er graag aan toe dat je het ruikt of niet.<br />
In plaats van deze (eerst met stip) wijkirritatie echt te verhelpen doen verschillende gemeentelijke diensten ook hun best om zowel de stoep als kade te voorzien van obstakels en staan ze ook toe dat dit naar willekeur door onnadenkende burgers gebeurd.<br />
Waar vroeger de plaats van de fiets in een stalling was, is nu de stoep bezaaid met op inconsequente manier geplaatste fietsrekjes. Elke paal, boom of reling wordt ingenomen door een fiets, scooter of motor.<br />
Voorzieningen zoals stoeptaluds ooit getroffen teneinde toegang voor woningen van minder valide bewoners te vergemakkelijken worden niet verwijderd ook al zijn ze door overlijden of verhuizing van de bewoner niet meer van toepassing.<br />
Het ooit door bewoners bevochten kade-wandelpad staat vol met auto's en oneerbiedig wordt dit gedoogd.<br />
Het publieke platform waar de oude Maasbrug de rivier overging is plots een door de Deelgemeente gesponsorde horeca uitspanning geworden waar je alleen nog terecht kan als je op een zonnige dag vis wil eten.<br />
Intussen is het aanpalend eethuis "Versus" ter ziele en de Ondernemersvereniging Noordereiland opgedoekt.<br />
"Ons Blok" aan de Zuidoostkant van de Van der Takstraat staat er nog terwijl dit al tien jaar geleden had moeten gerestaureerd, of afgebroken en herbouwd had moeten worden.<br />
Niet getreurd, plaats een kat op een zinken dak, knik ambtelijk bemoedigend naar mekaar en hijs een vlag . Publiceer een foto met wat opgetogen en verwachtingsvol glunderende opportunisten tijdens een georganiseerde kroegen loop of de boekenmarkt, in het plaatselijke huis-aan-huis blad.<br />
Stuur ons nog eens een gemeentelijke brief met het verzoek te stemmen op een of ander idee.<br />
Opzoomer mee.<br />
Zet het op je cv.<br />
Het is mei.................e.<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-58095276006558144472013-04-04T14:45:00.002+01:002013-04-04T14:45:57.247+01:00Uit het roer<br />
<br />
Het doet erg merkwaardig aan dat na jaren onopgemerkt voor anker gelegen te hebben in de Maas er plotseling allerlei bewegingen zijn te bespeuren op het Noordereiland. Met de verplaatsing van de stad over de Maas naar Zuid, is het Noordereiland meer in beeld gekomen. Gezien vanaf de talrijke hoge gebouwen op beide oevers en staande op de Erasmus brug is nu ook te zien dat het Noordereiland lijkt op 'n schip.<br />
Het concept dat het Noordereiland 'n schip is werd trouwens opgemerkt door de befaamde "Lonely Planet Guide" " the Netherlands".<br />
Dertig jaar geleden maakte het Noordereiland deel uit van Feyenoord en al wat er te doen was in de wijk werd door de bewonersorganisatie (B.O.F.) in de Persoonsstraat georganiseerd.<br />
Die organisatie bestond uit een gemengde vertegenwoordiging van betrokken mensen uit de wijk, geholpen door enkele professionele krachten. Huisvesting, en herinrichting van de wijk stonden toen op het eerste plan.<br />
Solidariteit in het vaandel.<br />
Toen de belangen van Feyenoorders en Noordereilanders uit mekaar gingen lopen van links naar rechts (letterlijk en figuurlijk) werd de bewonersvereniging Noordereiland opgericht, de vereniging kreeg een pandje in de Tulpstraat.<br />
Bekende acties als "Het poortgebouw prostitutievrij" Het eiland geen werkeiland" werkten nog steeds samenhang en belang in de hand.<br />
Het ijveren tegen het afgemeerde booreiland op de kop van het eiland en het kadeplan zorgden voor beweging in het honk op de Tulpstraat.<br />
Iedereen liep er naar binnen om een kop koffie met een vraag, een idee of een aanbod hetgeen dan ook consequent op het vergaderingsagenda verscheen.<br />
Er werden besluiten genomen en afhankelijk van het gegeven togen afgevaardigden op pad voor besprekingen bij Ds+v en Riek Bakker of naar 't stadhuis.<br />
Een luisterende voorzitter en een scherpe penningmeester met gezond verstand, het waren beste stuurlui.<br />
De niet Nederlandse bevolkingsgroep was vertegenwoordigt in het bestuur en van de partij tijdens allerlei acties.<br />
Met de komst van de Deelgemeente liep alles uit het roer.<br />
Een ambtelijk apparaat dat zich gekunsteld en voortdurend wil profileren. Bedillerig het eigenbelang dienend.Het vertrouwen beschamend door laatdunkend over inwoners te spreken en door partijen tegen mekaar uit te spelen.<br />
Het steeds groter worden van woningcooperaties, het veranderde politieke klimaat, markt en privatisering deden de sfeer geen goed.<br />
De bakker is niet meer, de slager of schoenmaker ook niet, de groenteboer is weg en voor gordijnen moet je niet meer bij van Wingerden zijn.<br />
Opgeslokt.<br />
Het nieuwe bestuur van de bewonersvereniging (BVN) werd geplaagd door hoogmoedswaanzin en verhuisde naar een onderkomen in de nieuwbouw dat chique werd gemeubileerd.<br />
Overleg en dialoog met bewoners waren niet meer aan de orde.<br />
Elitair werd de persoonlijke ambitie uitgespeeld. <br />
Een en ander geflankeerd door een opbouwmedewerker die ook letterlijk zei " het zal mijn tijd wel duren".<br />
En inderdaad de BVN is weg nu, opgedoekt.<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-80470321118331467642013-03-26T15:19:00.002+01:002013-03-26T15:19:54.782+01:00Uit het kombuis<br />
Zondag vond de opening plaats van Paul Basart's werken in de photogalerie Ben Windt op de PH Kade<br />
geen photo's maar kleurijke olieverfschilderijen.<br />
Een behoorlijke tegenstelling met de ingetogenheid van de herdenkingsdienst op zaterdag.<br />
Elke dag lijkt het of "something else is cooking"<br />
Stervenskoud is het nog altijd. Maar ook dat blijft niet zo.<br />
In de zon uit de wind is het uiterst aangenaam.<br />
Shams, de zon, goud.<br />
Voor de deur wat hout gezaagd en papier uit het bloemperk gegrist.joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-69828478642801704982013-03-23T16:54:00.004+01:002013-03-23T16:54:57.297+01:00De grote reis<br />
Op deze uitzonderlijk koude dag werd er mooie vaarwel liederen gezongen en woorden gesproken in een volle Arminiuskerk .<br />
Cokky ging heen, "Voor altijd Vrij".joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-11464329097733246212013-03-22T20:10:00.002+01:002013-03-22T20:10:40.465+01:00Aan dek - Sleephellingstraat<br />
<br />
Wat schetst m'n verbazing als ik vastgemaakt aan de bomen in het bloemperk voor m'n kajuit bordjes ontwaar met daarop de tekst dat het hier niet gaat om een hondenuitlaatplaats.<br />
Kijk, dat lijkt op premeditatie, een verwittiging voorafgaand aan een daadkrachtig optreden en handhaving van het verbod.<br />
Toch begrijp ik het niet helemaal, zes bomen hebben zo 'n bordje gekregen.<br />
Een door het scheepsjournaal gepubliceerde inventarisatie van bomen aan boord telt er vijfhonderd..<br />
Als je dan een conceptueel statement wil maken bevestig het dan op alle bomen.<br />
En .....met henneptouwtjes natuurlijk.<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-38377871826354356472013-03-21T13:04:00.001+01:002013-03-21T13:04:47.738+01:00Dekwandeling 3<br />
De lente is begonnen, test 1 en 2 zijn voorbij en het blijft koud.<br />
Het is 21 maart en omgeven door water in het midden van de rivier liggen we nog steeds voor anker met m.s.noordereiland.<br />
En hoe?<br />
Als matroos wordt je niet geacht een schouw af te nemen aan boord.<br />
Noch aan dek, noch in het kombuis of de machinekamer.<br />
Toch werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld nadat in een circulaire daterend 1 maart 2013 (verpreid door de Deelgenmeente) gewag gemaakt werd van een hernieuwde aanpak mbt schoonhouden van de dekken hier.<br />
Gloorde er hoop?<br />
Eindelijk " Schoon Schip " na decennia van stank en slalommen tussen de drollen!.<br />
Illustere hoop. Na een serieuze schoonmaakbeurt, het verplaatsen van uitlaatzones lijkt het erop dat we terug zijn bij af. De boomspiegels liegen niet en de kadebestrating laat duidelijk het onvermogen van handhaving zien.<br />
En...Hopen blijft een werkwoord.<br />
<br />joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-14800639532383471282013-03-18T12:49:00.003+01:002013-03-18T12:49:25.623+01:00dekwandeling<br />
test 2joe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-8283458812095369944.post-81812254708465805482013-03-07T11:51:00.001+01:002013-03-07T11:51:30.418+01:00dekwandeling 1vandaag door de patrijspoort waargenomen <br />
bij paal 22 ligt een binnenvaartschip langszij - met een laadboom wil de schipper blijkbaar zijn auto aan dek van motorschip noordereiland plaatsenjoe cillenhttp://www.blogger.com/profile/06355843696558800329noreply@blogger.com0